Regulaminy niezbędne do uruchomienia sklepu www
Regulamin to najbardziej oficjalna podstrona w sklepie internetowym. Klient, kupując produkty w sklepie zawiera umowę kupna – sprzedaży. Ogólne warunki tej umowy określamy w regulaminie, który każdy z klientów musi zaakceptować, zanim dokona zakupu. Pomaga to uniknąć sytuacji konfliktowych.
Regulamin może zawierać szereg zapisów, które nie tylko objaśniają procedurę działania sklepu, ale też jest jasny w stosunku do obowiązujących przepisów prawa. Jest on niezbędny przy tworzeniu sklepów www oraz przy robieniu profesjonalnych stron internetowych.
Najważniejsze informacje, które musimy podać klientom to:
- Informacje o firmie. Wszelkie wymagane prawem informacje na temat przedsiębiorstwa czyli nazwa firmy, adres, numer telefonu, NIP, wpis do rejestru przedsiębiorstw. Jest to obowiązkowe i daje gwarancję bezpieczeństwa kupującym.
- Polityka prywatności sklepu. Informuje klientów o tym, jakie dane są na witrynie sklepu zbierane i wykorzystywane, np. podczas rejestracji i czy są one przekazywane innym podmiotom współpracującym z firmą i w jakiej formie. Musi zawierać informacje o możliwości dokonywania zmian w danych użytkownika sklepu oraz możliwości ich poprawiania oraz usunięcia.
- Dnia 25 mają 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie O Ochronie Danych Osobowych w całej Unii Europejskiej, które reguluje kwestie prawne w zakresie zbierania prywatnych informacji i ich przetwarzania, wykorzystywania i przechowywania.
- Regulamin plików cookies. Są to informacje zbierane podczas procesów wymagających autoryzacji przez użytkownika serwisu dla jego prawidłowego funkcjonowania, np. podczas logowania do niego. Służą śledzeniu oczekiwań konsumenta i lepszemu dopasowaniu treści wyświetlanych w internecie dla niego.
- Przyjmowanie i wycofywanie towaru. Tutaj zawieramy informacje na temat tego, w jaki sposób przyjmujemy zamówienia ze sklepu, czy tylko za pośrednictwem portalu czy też telefonicznie lub mailowo. Koniecznie trzeba poinformować klienta, że do prawidłowego przyjęcia zamówienia konieczna jest akceptacja regulaminu. Jeśli sklep oferuje możliwość wycofania się z realizacji zamówienia przed jego wysyłką taka informacja również powinna być zawarta.
- Dostępność towaru. Ważny punkt w regulaminie szczególnie, jeśli towar jest sprowadzany z zagranicy lub dopiero po złożeniu zamówienia. Trzeba poinformować kupującego o terminie oczekiwania na wysyłkę i aktualnej dostępności na magazynie.
- Płatność i dostawa. Szczegółowo należy opisać jak obliczyć całkowity czas wysyłki produktów oraz koszty dostawy i możliwości płatności za nią. Regulamin musi jasno opisywać czy klient może płacić przy odbiorze, za pobraniem lub za pomocą terminala płatniczego u kuriera. Klient powinien tez mieć możliwość wyboru sposobu dostawy, np. w paczkomacie, na poczcie lub w innym punkcie odbierającym paczki, np. sklep Żabka.
- Zwroty i reklamacje. Jest to punkt w regulaminie, który powinien być jasny i czytelny, aby cała procedura reklamacyjna lub zwrotu przebiegała sprawnie, i bezstresowo dla sprzedawcy/kupującego. Konsument ma zawsze prawo złożenia reklamacji i żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową lub zwrotu całości kwoty, jaką zapłacił. Reguluje to ustawa o prawach konsumenta.
- Zmiana regulaminu. Jako sklep internetowy można zastrzec sobie możliwość do zmiany części lub całości regulaminu w przyszłości, o czym należy każdorazowo poinformować każdego klienta sklepu internetowego. Taka zmiana swój skutek prawny odnosi właśnie w momencie zapoznania się klienta z nową treścią zawartą w regulaminie. Jest to swego rodzaju zabezpieczenie dla sprzedawcy, by móc mieć pole manewru w przypadku jakichkolwiek braków bądź wątpliwości.
Utworzenie regulaminu dla sklepu internetowego to obowiązek każdego sprzedawcy narzucony przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Fakt nieposiadania regulaminu może skutkować nałożeniem kary finansowej ze strony UOKiK. Jest więc on podstawowym aktem prawnym regulującym wiele kwestii zakupowych na linii sprzedawca – kupujący. Powinien zawierać fachowe informacje i być jasny oraz czytelny dla każdego kupującego. Daje to gwarancje bezpieczeństwa dla każdej ze stron zawierającej umowę na sklepie internetowym. Kiedy już posiadamy stronę lub sklep internetowy ze zgodnym z przepisami prawa regulaminem warto ją pozycjonować w wyszukiwarce Google. Pomoże to poprawić widoczność strony i jej atrakcyjność dla wyszukiwarki.