Porównanie jak wygląda pit stop w różnych motorsportach?
Pit stop jest potrzebny w każdym motorsporcie, ponieważ samochody, bolidy czy motory zużywają opony, które należy wymieniać, a w niektórych przypadkach trzeba również zatankować pojazd czy zmienić kierowcę. Każde wyścigi różnią się tym jak ten proces przebiega, ile osób może być w niego zaangażowanych oraz ile czasu trwa ta nieodłączna część wyścigu.
Wymiana czterech kół w mniej niż 2 sekundy? – Pit Stop w Formule 1
Formuła 1 jest rekordzistką w prawie każdej możliwej kategorii motorsportów. Także w tym przypadku nie jest inaczej. W momencie gdy bolid podjeżdża na swoje miejsce, gdzie następuje zmiana opon czy wymiana elementów aerodynamicznych, od razu jest przy nim od 17 do 20 osób. A tymi osobami są:
- 4 osoby odpowiedzialne za odkręcenie i przykręcenie kół,
- 8 osób zajmujących się kołami, 4 zdejmuje stare, a 4 zakłada nowe,
- 2 osoby podnoszące bolid, jedna z przodu druga z tyłu,
- 2 osoby trzymające bolid w stabilnej pozycji,
- 1 osoba trzymająca „lizak”,
- 1 strażak,
- 2 osoby dokonujące poprawek aerodynamicznych jeśli takie są wymagane.
Królowa motorsportu może się również poszczycić kolejnym rekordem który padł w 2019 roku na torze w Brazylii. Zespół Red Bull Racing zasłynął z tego, że „obsłużył” swojego kierowcę Max’a Verstappen’a w 1,82 sekundy bijąc tym samym swój poprzedni rekord z wyścigu w Wielkiej Brytanii!
Ładowanie czy wymiana baterii? A może wymienić cały bolid? – Pit stop w Formule E
Wyścigi Formuły E są wyjątkowe z wielu powodów. Sam fakt, że bolidy są elektryczne powoduje odmienność od innych motorsportów. Pit stop również jest, a w sumie powinienem powiedzieć, że był odmienny, ponieważ obecnie nie występuje w wyścigach „elektryków”. W pierwszych sezonach do obsługi były potrzebne były tylko 2 osoby. Pomagały one kierowcy, gdy ten przesiadał się z rozładowanego pojazdu do nowego, z pełną baterią. W ostatnim sezonie, 2018-2019, bolidy nie zatrzymują się w ogolę, ponieważ bateria wystarcza na cały wyścig, a opony nie ulegają takiemu zużyciu jak w samochodach z silnikami spalinowymi.
Duma amerykanów – NASCAR
Podczas pit stopów w trakcie tych wyścigów samochód obsługują następujące osoby:
- crew chief (szef obsługi) – zajmuje się nadzorowaniem pracy wszystkich członków zespołu,
- car chief (szef samochodu) – do jego zadań należy nadzorowanie parametrów samochodu i wprowadzanie należnych poprawek,
- jackman (osoba podnosząca samochód) – jest odpowiedzialny za podniesienie samochodu z jednej, a następnie z drugiej strony aby umożliwić innym zmianę kół,
- tire changers (osoby zmieniające opony) – według wymogów są to dwie osoby odpowiedzialne za odkręcenie oraz ponowne przykręcenie 5 nakrętek. Jeden jest odpowiedzialny za przednie koła, drugi za tylne.
- tire carrier (osoby przynoszące opony) – ponownie dwie osoby, z których jedna odpowiada za przód, a druga za tył. Do ich zadania należy przyniesienie nowych oraz zabranie starych opon,
- gas man (osoba tankująca) – jego zadanie jest najbardziej odpowiedzialne, ponieważ musi utrzymać dwa ciężkie zasobniki z paliwem, jeden po drugim, w odpowiednim miejscu podczas zmiany kół, gdzie auto się podnosi i opada na obydwie strony.
W każdym motorsporcie jest wiele różnic, a pit stopy również do nich należą. Lecz są również rzeczy wspólne, a należą do nich: emocje, rywalizacja, poświęcenie oraz technologie z najwyższej półki.