Początki lotnictwa odrzutowego
Następujący wpis, tak jak większość publikowanych przeze mnie, będzie dotyczył walki zbrojnej oraz odkryć technologicznych do których przyczyniła się wojna. W obecnych czasach lot nowoczesnym odrzutowcem pasażerskim takim jak Boeing 787 Dreamliner czy Airbus A380, nie jest rzeczą nieosiągalną dla większości społeczeństwa. Mało kto wie ale pierwszy samolot odrzutowy został zaprojektowany, wyprodukowany oraz oblatany w Rumunii.
Conadă 1910 – pierwszy odrzutowiec
Conadă był Rumuńskim projektantem samolotów. W 1910 roku zaprojektował oraz skonstruował odrzutowiec nazwany jego nazwiskiem. W trakcie pierwszego lotu drewniana konstrukcja płatowca zajęła się ogniem od prymitywnego silnika odrzutowego. Było to efektem „przyklejenia” się smugi gorących gazów oraz płomieni do kadłuba, a nie ich wyrzut w linii prostej. Zjawisko to zostało później nazwane zjawiskiem Conadă, jako upamiętnienie Rumuńskiego inżyniera.
Odrzutowce w wojsku – Heinkel He 178
Heinkel He 178 był pierwszym samolotem z napędem turboodrzutowym (rozwój napędu odrzutowego). Prototyp ukończył pierwszy lot, który trwał 8 minut, już w 1939 roku. Mimo osiągów znacznie przewyższających osiągi samolotów o napędzie tłokowym, Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy nie było zainteresowane rozwojem nowej technologii. Doświadczenie zdobyte podczas projektowania He 178 zostało użyte podczas projektowania Me 262.
Düsenjäger Me 262
Pierwszym myśliwcem o napędzie odrzutowym (Düsenjäger) był Messerschmitt Me 262 Schwalbe (przez pilotów nazywany Sturmvogel). Samolot ten mógł zmienić przebieg wojny, jednak jego produkcja została rozpoczęta zbyt późno. Mimo tego, że do służby wszedł w 1944 roku szybko zyskał sławę i stał się postrachem Aliantów. Było to spowodowane niesamowitym bilansem, 900 zestrzelonych myśliwców wroga przy stracie jedynie 100 swoich. W czasie 2 wojny światowej mało który model mógł się poszczycić wynikiem chociażby zbliżonym do tego uzyskanego przez Niemieckiego kolosa (6500 kg masy startowej).
Arado Ar 234 – Protoplasta B-1b Lancer
Kolejny samolot odrzutowy zaprojektowany w ΙΙΙ Rzeszy, lecz tym razem jako bombowiec. Był napędzany 4 silnikami produkcji znanej firmy motoryzacyjnej, oznaczonymi jako BMW 003. Prędkość maksymalna wynosiła 874 km/h, a zasięg tylko 800 km. Samoloty były wykorzystywane jako samoloty zwiadowcze, myśliwce nocne oraz bombowce. Odpowiednio były wyposażone w kamery do robienia zdjęć, radary lub bomby o łącznym tonażu do 1500 kg.