F1 – Królowa motorsportu
Co to jest motorsport?
Motorsport jest to określenie na wyścigi przy użyciu pojazdów silnikowych takich jak bolidy, motocykle czy ślizgacze wodne. Samo pojęcie motorsport często jest mylone z jego częścią skierowaną na motocykle czyli motosportem. Najbardziej znane na świecie są wyścigi bolidów Formuły 1, inaczej F1, ze względu na prędkości maksymalne które są osiągane, a wynoszą nawet 340 km/h oraz dynamiczne przyśpieszania na poziomie 0-100 km/h w 1.7.
Najważniejsze elementy bolidu F1 (Nie będę opisywał aerodynamiki oraz karoserii)
- Jednostka napędowa – jest to najdroższy element całej układanki, sam często przewyższa cenę całego pojazdu konkurującego w innych gałęziach motorsportu, ponieważ silniki używane przez czołowe zespoły są wyceniane na ok. 10,5 miliona $, jest to około 41,055,000 (~41 mln) złotych polskich, a każdy zespół ma aż 3 takie na rok! Każda jednostka napędowa stosowana w sezonie 2018 to turbodoładowana V6 generująca moc przewyższającą 750 KM przy pojemności 1.6 L (to mniejsza pojemność niż w niektórych Passatach) i obrotach na poziomie 16 tys/min, a maksymalne spalanie może dochodzić do 100 litrów na godzinę.
- Skrzynia biegów – w bolidach są stosowane skrzynie półautomatyczne, sekwencyjne z maksymalnie ośmioma biegami do przodu oraz jednym obowiązkowym do tyłu, zmiana biegów odbywa się za pomocą przycisków na kierownicy, bez odrywania rąk, a sama zmiana trwa mniej niż kilkadziesiąt milisekund.
- Opony – Ogumienie bolidów jest bardzo zróżnicowane, obecnie w użyciu jest 9 mieszanek z których każda ma inne specyfikacje. Opony możemy podzielić na 2 główne grupy: Slick oraz na mokrą nawierzchnię. Pierwsza kategoria to ogumienie gładkie, o różnym stopniu twardości gumy, im jest ona większa tym wolniejsza jest degradacja w trakcie wyścigu ceną zmniejszonej przyczepności, strategie zespołów polegają w dużej mierze na żonglowaniu dostępnymi mieszankami. W sezonie 2019 dostępne są następujące mieszanki: Hypersoft (Hipermiękkie), Ultrasoft (Ultramiękkie), Supersoft (Supermiękkie), Soft (Miękkie), Medium (Średnie), Hard (Twarde), Superhard (Supertwarde). Poza gładkimi oponami dostępne są jeszcze opony na wypadek opadów, są to Intermediate (Przejściowe) oraz Wet (Deszczowe)
Przebieg weekendu wyścigowego
Nie będę się skupiał na przygotowaniach, ponieważ one trwają już od zakończenia poprzedniego Grand Prix. Pierwszy wyjazd na tor odbywa się już w piątek, a nie w sobotę jak wiele osób uważa. Zmagania zespołów zaczynają się od treningów FP 1 oraz FP 2 odbywających się w piątek, są to ostatnie chwile na poprawki które mogą pomóc przy zwycięstwie. W sobotę odbywa się ostatnia sesja treningowa FP 3 oraz kwalifikacje podzielone na 3 etapy: Q1 – biorą udział wszyscy startujący w wyścigu oraz następuje eliminacja najwolniejszej 5 przed następnym etapem, Q2 – pozostała 15 walczy o udział w ostatnim etapie do którego przechodzi jedynie 10 kierowców, Q3 – tutaj odbywa się starcie ostateczne o to kto będzie startował w pierwszej linii na najbliższym wyścigu. Niedziela start GP (Grand Prix) czyli czas próby dla kierowców którzy szlifują swoje umiejętności latami i próbują poznać samochód od każdej możliwej strony, oraz samochodów nad którymi pracuje cały sztab wykwalifikowanych ludzi, tutaj ukazują się wszystkie niedociągnięcia których nikt nie może już poprawić. Każda stajnia walczy o mistrzostwo konstruktorów, a kierowcy między sobą o mistrzostwo świata.