Drift – wyjątkowy motorsport
Drift narodził się w Japonii w latach 70 XX wieku. Pierwszą rozpoznawalną osobą która używała tej techniki w wyścigach był Japoński kierowca wyścigowy Kunimitsu Takahashi. Podczas wyścigów samochodowych przy wchodzeniu w zakręty wpadał w kontrolowany poślizg, dzięki czemu zdobył wiele mistrzostw oraz niezliczoną widownie podziwiającą jego technikę.
Zawody Driftu w Polsce
W Polsce dominują dwa typy zawodów, a są to Drift Open oraz Drift Masters. Pierwsze z nich jaka sama nazwa wskazuje są otwarte, oznacza to, że każdy kto spełnia wymogi może w nich brać udział. Cechą charakterystyczną dla tych zawodów jest niski próg wejścia do czołowej 32, która walczy o podium. Zauważalny jest również niski budżet przeznaczany na samochody. Drift Masters jest wręcz przeciwnie stworzone dla najlepszych z najlepszych. Sam występ na takich mistrzostwach można nazwać sukcesem. Pojazdy, za których kierownicą siedzą mistrzowie driftu, często mają większą cenę niż nie jedno seryjnie produkowane auto z najwyższej półki.
Kto wygrywa a kto przegrywa?
Zawody odbywają się na specjalnie przygotowanym torze. Na jezdni zaznaczone są „Zony” które muszą zostać zaliczone przez zawodników jak największą liczbą kół. Oczywiście muszą tego dokonać driftując. Jednak najwięcej zależy od sędziów oraz organizatorów, którzy przed zawodami szczegółowo tłumaczą zawodnikom na czym mają się skupić i co jest najwyżej punktowane, linia po której porusza się samochód, kąt driftu czy prędkość pokonywania zakrętów.
Dni wyścigów
Każdy wyścig składa się z kilku dni podczas których odbywają się przejazdy. Wszystko zaczyna się od treningów solowych. Jest to moment w którym zawodnicy mają czas aby zapoznać się z torem, nawierzchnią oraz dostosować auto aby miało jak najlepsze osiągi na torze. Następnie odbywają się kwalifikacje. Każdy zawodnik ma kilka przejazdów z których brany jest do tabeli ten z największą liczbą zdobytych punktów. Do następnego etapu przechodzi jedynie 32 zawodników którzy zdobyli najwyższe noty. Następnie odbywają się treningi tak zwanych tandemów czyli treningi w parach. Jest to czas na poznanie sprzętu oraz techniki jazdy rywali. Ostatnią częścią są same w sobie wyścigi. Na linii startu zawodnicy ustawiają się parami. Ten który był wyżej w kwalifikacjach startuje pierwszy i stara się „uciec” drugiemu. W tym momencie jest oceniana odległość utrzymywana przez goniącego oraz agresywność podczas atakowania na zakrętach. Po dojechaniu na metę ponownie ustawiają się na starcie lecz następuje zamiana ról i osoba która wcześniej goniła ucieka. Po drugim przejeździe następuje ogłoszenie wyniku przez sędziów. Czasem gdy różnice w technice były minimalne to następuje dogrywka. Jeżeli się nie odbędzie to kolejna para ustawia się na starcie. Całe zawody odbywają się w formie drabinki tak jak na mistrzostwach świata w piłce nożnej. Wygrany walczy z wygranym, aż do osiągnięcia pierwszego miejsca.
Co jest potrzebne aby wziąć udział w wyścigach?
Na pierwszym miejscu jest bezpieczeństwo. Samochody obowiązkowo muszą być wyposażone w klatkę, gaśnicę, fotele kubełkowe, usztywnienie głowy oraz pasy czteropunktowe. Dodatkowo kierowca musi być ubrany w strój ognioodporny oraz kask i rękawiczki. Tyle wystarczy do wzięcia udziału. Lecz gdy chcemy móc konkurować to musimy zainwestować w stosowne modyfikacje pojazdu. Najważniejszą częścią jest napęd, koniecznie musi być na tylną oś, zespawany dyferencjał oraz wyciągnięte wahacze, aby zapewnić lepszy zakres skrętu kół. Oczywiście bez odpowiedniej jednostki napędowej też się nie obejdzie, ale tutaj już wszystko zależy od budżetu.